Publications

Conference Papers

Eimler, S.C., Ganster, T., Forster, A., & Nicole, N.C. (2012). Bitte nicht Lächeln! – Eine Studie zur Wirkung von durch den Chef genutzten Smilies in professioneller Kommunikation. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23-27.September 2012, Bielefeld.

Sobieraj, S., Eimler, S.C., & Krämer, N.C. (2012). Agency versus Communion – Different Perceptions of Male versus Female Business Network Profiles. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23-27.September 2012, Bielefeld.

Ganster, T., Eimler, S.C., & Krämer, N.C. (2012). Effects of Gender and the Use of Negative Emoticons on Leadership Perception in Computer-mediated Communication. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23-27.September 2012, Bielefeld.

Klatt, J., Eimler, S.C., Szczuka, J.M., Fazlali, S., & Krämer, N.C. (2012). Make Up your Mind – Der Einfluss von Styling auf die wahrgenommene Kompetenz und Sympathie von Frauen. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23-27.September 2012, Bielefeld.

Sauer, V.J., Eimler, S.C., & Krämer, N.C. (2012). Zeig mir deine Kontakte und ich sage dir, wie kompetent du bist – Über den Einfluss von Geschlecht und Kontaktzusammensetzung bei der Bewertung von Business Netzwerk Profilen im Netz. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23-27.September 2012, Bielefeld.

Pfänder, D., Schliwa, D., Schawohl, A., Drapkina, O., Eimler, S.C., & Krämer, N.C. (2012). Selbstdarstellung auf beruflichen Netzwerkseiten: Geschlechtsunterschiede. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 23-27.September 2012, Bielefeld.

Eimler, S.C., Drapkina, O., Pfänder, V., Schliwa, D., & Schawohl, A. (2012). Aggression vs. Friendliness? – Gender Differences in Self-Presentation on Business Networking Sites, Conference of the International Communication Association, 24-28th May 2012, Phoenix.

Ganster, T., Eimler, S.C., & Krämer, N.C. (2012). Effects of Gender and the Use of Negative Emoticons in Work-Related Computer-Mediated Communication, General Online Research 2012, 5th-7th March 2012.

Eimler, S.C., Krämer, N.C., & Schramm, K. (2011). Gender Still Matters-Eine empirische Studie zur Wirkung von Autorengeschlecht, Blogtyp und Selbstoffenbarung auf die Evaluation von Autor und Blogqualität. 13. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, 18.-21. September 2011, Hamburg.

von der Pütten, A.M., Schulte, F.P., Maderwald, S., Hoffmann, L., Sobieraj, S., Eimler, S.C., Brand, M., & Krämer, N.C. (2011). Empathische Reaktionen gegenüber einem Roboter auf subjektiver, physiologischer und neuraler Ebene. 13. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, 18.-21. September 2011, Hamburg.

Eimler, S.C., Krämer, N.C., & Schramm, K. (2011). What’s on a Blog Reader’s Mind? A Study on Person Perception and the Evaluation of Text Quality. 7th Conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Association, 10.-11. August 2011, Bremen.

von der Pütten, A.M., Schulte, F.P., Maderwald, S.,  Hoffmann, L., Sobieraj, S., Eimler, S. C., Brand, M. & Krämer, N.C. (2011). I, not robot! Investigations on empathy towards humans and robots using psychophysiological measures and fMRI. Poster presented at the ISRE 2011 the plenary meeting of the International Society for Research on Emotion. July 26-29, 2011; Kyoto, Japan.

Eimler, S.C., Krämer, N.C. & Schramm, K. (2011). Experimental Investigations of the Influence of Blog Topics, Authors´ Gender and Self-Disclosure on the Assessment of Text Quality and Person Perception. Conference of the International Communication Association (ICA), Boston.

Eimler, S.C. & Krämer, N.C. (2011). On the Role of Gender-Stereotypes in Blog Reception. To be presented at GOR 2011, March 2011, Düsseldorf.

Eimler, S.C., Ganster, T., von der Pütten, A.M., Krämer, N.C. (2010). Lass die Ohren nicht hängen! Eine Studie zur Wirkung der Ohrensprache eines Kommunikationsroboters in Hasenform. Poster zur Mensch & Computer 2010, Duisburg, September 2010.

Carstens, L., Schächtle, U., Salisbury, C., Eimler, S.C., von der Pütten, A.M., Krämer, N.C. (2010). Folge dem weißen Kaninchen – Ein Roboterhase als Vokabeltrainer. Poster zur Mensch & Computer 2010, Duisburg, September 2010.

Eimler, S.C., von der Pütten, A.M., Ganster, T., Krämer, N.C. (2010). Lass die Ohren nicht hängen – Eine Studie zur Wirkung des nonverbalen Verhaltens eines Kommunikationsroboters. Poster zum 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, September 2010.

Krämer, N.C., von der Pütten, A.M., Hoffmann, L., Sobieraj, S., Eimler, S.C. (2010). Empathische Reaktionen gegenüber einem Roboter. Forschungsreferat zum 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, September 2010.

Von der Pütten, A.M., Eimler, S.C., Krämer, N.C. (2010). Der Aufbau sozialer Beziehungen mit einem Roboter. Eine Beobachtungsstudie im Feld. Forschungsreferat zum 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, September 2010.

Ganster, T., Eimler, S.C., Krämer, N.C. (2010). Über den Einfluss von Smilies und Emoticons auf Evaluationsprozesse in der computervermittelten Kommunikation. Forschungsreferat zum 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen, September 2010.

Eimler, S.C., Ganster, T., & Krämer, N. (2010). What’s in a Virtual Smile: Effects of Smilies and Emoticons on Evaluation Processes in CmC. Presented at GOR 2010, 26.-28. Mai 2010, Pforzheim.

Journals and Peer-reviewed Proceedings

Eimler, S.C., Ganster, T., & Krämer, N.C. (2012). Als Chef hat man nichts zu lachen – Eine Studie zur Wirkung von durch Führungspersonen genutzten Emoticons in berufsbezogenen Emails. GeNeMe 2012.

Bollen, L., Jansen, M., & Eimler, S. (2012). Towards a Multichannel Input Dimension in Learning Scenarios with Mobile Devices. Paper to be presented at the Workshop on Scalability and Interoperability Dimensions for Mobile Learning (SID-ML) at the International Workshop on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technologies in Education (WMUTE 2012), Takamatsu, Japan.

Ganster, T., Eimler, S.C., & Krämer, N. (2012). “Same Same But Different!? The Differential Influence of Smilies and Emoticons on Person Perception”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(4), 226-230.

Haferkamp,N., Eimler, S.C., Papadakis, A.-M., & Kruck, J.V. (2012). Men Are from Mars, Women Are from Venus? Examining Gender Differences in Self-Presentation on Social Networking Sites. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 15(2), 91-98.

Von der Pütten, A.M., Krämer, N.C., & Eimler, S.C. (2011). Living with a Robot Companion – Empirical Study on the Interaction with an Artificial Health Advisor. In: Proceedings of the 11th International Conference on Multimodal Interaction, ICMI´11, November 14-18, 2011, Alicante, Spain.

Eimler, S.C., Krämer, N.C.& von der Pütten, A. (2011). Determinants of Acceptance and Emotion Attribution in Confrontation with a Robot Rabbit. Applied Artificial Intelligence, 25(6), 747-502.

Krämer, N.C., Eimler, S.C., von der Pütten, A. & Payr, S. (2011). “Theory of comparison: What can theoretical models contribute to applications and understanding of human-robot interaction? Applied Artificial Intelligence, 25(6), 503-529.

Eimler, S., von der Pütten, A., Schächtle, U., Carstens, L., & Krämer, N. (2010). Following the White Rabbit – A Robot Rabbit as Vocabulary Trainer for Beginners of English. In G. Leitner, M. Hitz & A. Holzinger (eds.), HCI in Work and Learning, Life and Leisure. Proceedings of the 6th Symposium of the Workgroup Human-Computer Interaction and Usability Engineering, USAB 2010, Klagenfurt, Austria, November 2010, pp. 322-339, Lecture Notes in Computer Science 6389, Berlin: Springer Verlag.

Eimler, S.C., Krämer, N.C., von der Pütten, A. M. (2010): Prerequisites for Human-Agent- and Human-Robot Interaction: Towards An Integrated Theory. In Trappl, R. (Hrsg.), European Meetings on Cybernetics and Systems Research (EMCSR) 2010 (S. 541-546). Wien, Österreich

Ganster, T., Eimler, S.C., von der Pütten, A. M., Hoffmann, L. Krämer, N. C. (2010): Methodological Considerations for Long-Term Experience with Robots and Agents. In Trappl, R. (Hrsg.), European Meetings on Cybernetics and Systems Research (EMCSR) 2010 (S. 565 -570). Wien, Österreich.

Bollen, L., Eimler, S., & Hoppe, U. (2004). SMS-based Discussions – Technology. Enhanced Collaboration for a Literature Course. Proceedings of the 2nd IEEE International Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education (WMTE 2004), JungLi, Taiwan.

Bollen, L., Eimler, S., & Hoppe, U. (2004). The Use of Mobile Computing to Support SMS Dialogues. Paper presented at the 4th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2004), Joensuu, Finland.

Book Chapters

Krämer, N. C., von der Pütten, A. & Eimler, S. (in press). Human-Agent and Human-Robot Interaction Theory: Similarities to and differences from human-human interaction. In M. Zacarias & J. de Oliveira (Eds.), Human-Computer Interaction: The Agency Perspective. Berlin: Springer.

Winter, S., Eimler, S.C., Haferkamp, N. & Krämer, N. C. (2010). Bildung zum Download? Die Nutzung von Print- und Online-Medien und ihr Einfluss auf das Allgemeinwissen aus medienpsychologischer Perspektive. In M. Verbeet & S. Trepte (Hrsg.), Wissenwelten des 21. Jahrhunderts – Erkenntnisse aus dem „Studenten-Pisa”-Test des SPIEGEL.

Other

Von der Pütten, A.M., Krämer, N.C., & Eimler, S.C. (2011). Living with a Robot Companion – Empirical Study on the Interaction with an Artificial Health Advisor. In: Proceedings of the 11th International Conference on Multimodal Interaction, ICMI´11, November 14-18, 2011, Alicante, Spain.

Eimler, S.C., Krämer, N. C., & von der Pütten, A. M. (to appear). Determinants of Acceptance and Emotion Attribution in Confrontation with a Robot Rabbit. Applied Artificial Intelligence.

Krämer, N.C., Eimler, S.C., von der Pütten, A.M., & Payr, S. (to appear). “Theory of companions” What can theoretical models contribute to applications and understanding of human-robot interaction? Applied Artificial Intelligence.

Eimler, S.C., von der Pütten, A. M., & Krämer, N. C. (2010). Lernen zum Anfassen: Ein Lernroboter in der Schule – Embodied Learning. A Robot Rabbit as English Teacher. i-com, 9 (2), 38-45. DOI 10.1524/icom.2010.0021

Eimler, S., von der Pütten, A., Schächtle, U., Carstens, L., & Krämer, N. (2010). Following the White Rabbit – A Robot Rabbit as Vocabulary Trainer for Beginners of English. In G. Leitner, M. Hitz & A. Holzinger (eds.), HCI in Work and Learning, Life and Leisure. Proceedings of the 6th Symposium of the Workgroup Human-Computer Interaction and Usability Engineering, USAB 2010, Klagenfurt, Austria, November 2010, pp. 322-339, Lecture Notes in Computer Science 6389, Berlin: Springer Verlag.

Eimler, S.C., Krämer, N.C., von der Pütten, A. M. (2010): Prerequisites for Human-Agent- and Human-Robot Interaction: Towards An Integrated Theory. In Trappl, R. (Hrsg.), European Meetings on Cybernetics and Systems Research (EMCSR) 2010 (S. 541-546). Wien, Österreich

Ganster, T., Eimler, S. C., von der Pütten, A. M., Hoffmann, L. Krämer, N. C. (2010): Methodological Considerations for Long-Term Experience with Robots and Agents. In Trappl, R. (Hrsg.), European Meetings on Cybernetics and Systems Research (EMCSR) 2010 (S. 565 -570). Wien, Österreich.

Book chapters

Krämer, N. C., von der Pütten, A. & Eimler, S. (in press). Human-Agent and Human-Robot Interaction Theory: Similarities to and differences from human-human interaction. In M. Zacarias & J. de Oliveira (Eds.), Human-Computer Interaction: The Agency Perspective. Berlin: Springer.

Winter, S., Eimler, S. C., Haferkamp, N. & Krämer, N. C. (2010). Bildung zum Download? Die Nutzung von Print- und Online-Medien und ihr Einfluss auf das Allgemeinwissen aus medienpsychologischer Perspektive. In M. Verbeet & S. Trepte (Hrsg.), Wissenwelten des 21. Jahrhunderts – Erkenntnisse aus dem „Studenten-Pisa”-Test des SPIEGEL.

Other

Krämer, N.C., Eimler, S.C., & Klatt, J. (2012). Sex Matters. UNIKATE, 41, 118-126.

Lächeln oder Protzen – So unterschiedlich bewegen sich Mann und Frau im Internet. Interview im Campus:Report der Universität Duisburg-Essen (Ausgabe 1/21012) verfügbar unter http://www.uni-due.de/de/presse/campusreport.php

Eimler, S.C., Klatt, J., & Krämer, N.C. (2011). Frauen und Informatik? – Eine Befragung zur Situation weiblicher und männlicher Studierender des Studiengangs Angewandte Kognitions- und Medienwissenschaften. Journal Netzwerk Frauen- und Geschlechterforschung NRW, 29, 46-49.

Der Einfluss des Geschlechts auf Nutzung und Wirkung des Social Web. Vortrag im Rahmen des Forschungsforums Gender des Essener Kolleg für Geschlechterforschung am 8.Dezember 2011, Universität Duisburg-Essen.

[Weitere Informationen: http://www.uni-due.de/ekfg/vortragsreihe2011-12.shtml]

Eimler, S.C., von der Pütten, A. M., & Krämer, N. C. (2010). Lernen zum Anfassen: Ein Lernroboter in der Schule – Embodied Learning. A Robot Rabbit as English Teacher. i-com, 9 (2), 38-45. DOI 10.1524/icom.2010.0021